Hone / Uniqprint.nl

Naambadge adviescentrum - Uniqprint.nl

Waarom naambadges geschikt zijn voor banken

Waarom naambadges geschikt zijn voor banken

Als je als bezoeker bij een bank komt, dan kom je meestal niet verder dan de balie. Kom je toch verder, dan is het op zijn hoogst tot de speciale kantoren waar belangrijke zaken worden besproken. Bijvoorbeeld tijdens een adviesgesprek over een hypotheek of over beleggingen. Een bezoek aan de bank gaat vrijwel altijd over persoonlijke zaken. Het is dan ook bijzonder belangrijk dat de klant een vertrouwensrelatie aangaat met de persoon met wie ze hun zaken bespreken. Naambadges spelen hierin een grotere rol dan je zou verwachten. 

Kennen is vertrouwen

Iemand die je niet kent, kun je niet volledig vertrouwen. Je weet niet wie je voor je hebt en dus weet je nooit helemaal zeker of diegene wel betrouwbaar is. Dit maakt het voor medewerkers van banken lastig om een goede vertrouwensrelatie met hun klanten op te bouwen. Vroeger, vooral in dorpen, kende iedereen elkaar. Men wist dus precies van iedere medewerker wie het was en dat je diegene ook kon vertrouwen. In de moderne maatschappij is dat een stuk lastiger, want vaak kent de (potentiële) klant de bankmedewerker niet. De sleutel tot een vertrouwensrelatie is elkaar leren kennen. Helaas is er geen tijd voor uitgebreide kennismaking. Maar er zijn andere methodes die zorgen dat een klant sneller het gevoel heeft dat hij de medewerker heeft leren kennen en dus kan vertrouwen.

Manieren om het vertrouwen te winnen

Een van de eerste zaken die het vertrouwen van de klant wint, is het hebben van geduld. Het is belangrijk dat de medewerker niet te opdringerig wordt en de klant rustig de tijd geeft om over alles na te denken. Een kopje koffie en een gezellig gesprek vóórdat de belangrijke zaken op tafel komen geeft rust en meer vertrouwen. Verder is het belangrijk dat de medewerker wordt gekend door de klant. Uiteraard stelt de medewerker zich netjes voor. Het helpt echter enorm als de naam van de medewerker ook duidelijk zichtbaar is. Dit is een blijk van vertrouwen vanuit de medewerker (ik laat iedereen zien hoe ik heet), die voor de klant belangrijk is. Zo weet de klant door wie hij wordt geholpen en kan hij later ook altijd vragen naar deze persoon.

Naambadges als visitekaartje

De naambadge helpt dus om vertrouwen te wekken. De klant kan de medewerker al snel beter leren kennen en weet hoe hij/zij heet. Dit zorgt ervoor dat de klant de medewerker sneller zal vertrouwen. Bovendien weet de klant dat hij altijd terug kan komen bij deze medewerker. Dit geeft een wat persoonlijkere connectie tussen de bank en de klant. Een op een contact is in dit soort vertrouwelijke instellingen van groot belang. De naambadge lijkt weinig te doen, maar heeft op de achtergrond een krachtige uitwerking. Er ontstaat sneller een vertrouwensrelatie en de naambadge fungeert als visitekaartje van de medewerker en de bank.

Een goed ontwerp als sleutel

Een naambadge fungeert als visitekaartje en dient er dus ook goed uit te zien. De naambadge moet goed passen bij de functie van de medewerker en bij de omgeving. Het zou bijvoorbeeld gek zijn als de naambadge van een hypotheekadviseur knalgroen was en met flitsende gele letters de naam van de medewerker zou vermelden. Het zou een stuk passender zijn om een eenvoudig ontwerp te kiezen met alleen het logo van de bank, met een vermelding van naam en functie van de medewerker. Een goed ontwerp is de sleutel voor elk visitekaartje en is dat dus zeker voor naambadges die altijd direct zichtbaar zijn voor klanten!

In het bankwezen is het cruciaal om het vertrouwen van klanten te werven en te behouden. Tenslotte hebben vrijwel alle handelingen te maken met geld, iets waar je van nature niet zomaar iedereen mee vertrouwt. Daarom doen banken er alles aan om een goede relatie met hun klanten op te bouwen. Dat kan op hoog niveau door het ontwerp van het gebouw aan te passen en op te letten met het wervingsbeleid van nieuwe medewerkers. Maar ook op kleine schaal kunnen aanpassingen het leggen van een vertrouwensrelatie vergemakkelijken. Het gebruik van naambadges kan een groter verschil maken dan je zou verwachten!

7 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam

7 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam
Wil je als ZZP’er aan de slag? Of heeft je huidige bedrijf een make-over nodig? Dan is een van de eerste dingen die je gaat doen het kiezen van een nieuwe bedrijfsnaam. Toch is dat lang niet altijd gemakkelijk. Want hoe weet je nu dat je een echt goede bedrijfsnaam te pakken hebt? De bedrijfsnaam die je kiest zal grote invloed hebben op je uiteindelijke resultaat. Wij geven je 7 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam!

1.      Reclame maken met de bedrijfsnaam

Het is nog vroeg, maar bedenk nu alvast hoe je eventueel reclame zou kunnen gaan maken met de naam die je in gedachten hebt. De belangrijkste eis is in dit geval dat de naam een beetje catchy moet zijn en vooral niet te lang. Een lange bedrijfsnaam kost meer moeite om te onthouden, dus zal reclame minder goed werken. Dit geldt zeker voor reclame in de krant of op TV, waar mensen snel even naar kijken.

2. Een originele naam zoeken

Natuurlijk zijn er regels bij het kiezen van een bedrijfsnaam. Een van die regels is dat je geen bedrijfsnaam mag kiezen die al bestaat of die sterk lijkt op een bestaande bedrijfsnaam. Je zou dan namelijk mensen in verwarring kunnen brengen en op oneerlijke wijze andere bedrijven kunnen schaden. Zorg dus voor een originele nieuwe bedrijfsnaam, dan weet je zeker dat je er niet later mee in de problemen komt.

3. De naam moet relevant zijn

De nieuwe bedrijfsnaam moet relevant zijn voor je bedrijf. Het zou bijvoorbeeld nergens op slaan om je bedrijf “Kees afwascentrale” te noemen als je Jan heet of als je eigenlijk een cateringbedrijf hebt. Let op: de naam hoeft niet perse relevant te zijn, zolang hij maar niet afwijkt van de feiten. Je kunt ook een mooie naam kiezen die eigenlijk niet direct met je werk te maken heeft. Bekende voorbeelden zijn de namen van sterrenstelsels, Griekse goden enzovoorts.

4. Gemakkelijk te onthouden

Je hebt weinig aan een stoere bedrijfsnaam als hij moeilijk te onthouden is. Daarom is het goed om te testen of hij wel lekker loopt. Met name afkortingen werken slecht, omdat het losse letters zijn. Denk ook aan handige ezelsbruggetjes of een logische betekenis van het woord. Een ander belangrijk punt is dat de naam net zo wordt geschreven als je hem uitspreekt. Veel bedrijven lopen klanten mis omdat ze wel de bedrijfsnaam onthielden maar niet meer wisten hoe je het spelt.

5. Een internetdomein met de bedrijfsnaam

Als mensen jouw bedrijf zoeken, moeten ze het snel kunnen vinden. Je hebt een bedrijfsnaam gevonden die origineel is en gemakkelijk te onthouden. Het is dan natuurlijk maar een kleine stap naar het zoeken naar een logisch internetdomein met de bedrijfsnaam. Let erop dat je ook een eenvoudige bedrijfsnaam hebt met zo weinig mogelijk koppeltekens. Deze kunnen namelijk een behoorlijke drempel vormen in reclame.

6. Check de bedrijfsnaam op internet

Nu je een naam in gedachten hebt, moet je hem checken op internet. Typ de naam in in Google en kijk welke resultaten je krijgt. Doe dit ook met alle variaties die je op de naam kunt bedenken. Het zou bijvoorbeeld behoorlijk lastig zijn als er een verwante naam is die gekke zoekresultaten oplevert. Vergeet niet dat je deze resultaten ook kunt verdringen met sterke content! Het is dus geen halszaak als er vreemde resultaten komen, zolang jij maar zeker weet dat je deze kunt verdringen als dat nodig is. En dat kost meestal best wat tijd en geld, dus moet je je wel afvragen of je dat wilt.

7. Een goed bedrijfslogo

De laatste stap voordat je je nieuwe bedrijfsnaam in gebruik gaat nemen, is het ontwerpen van een logo. Hierbij moet je opletten dat het een herkenbaar logo moet worden. Denk ook aan het ontwerp van naambadges: een groot logo met lange naam wordt hierop meestal zo klein en priegelig afgedrukt dat het moeilijk leesbaar is. De bedrijfsnaam moet dus om te zetten zijn in een eenvoudig, klein logo dat in één oogopslag te herkennen is. Het vinden van een nieuwe bedrijfsnaam heeft meestal heel wat voeten in de aarde. Er zijn veel dingen waar je aan moet denken. Bovendien zijn meestal de meest logische bedrijfsnamen al bezet. Het is dus lastig om een naam te bedenken die aan alle eisen voldoet. Er zijn dan ook bedrijven die kiezen voor een naam die niet op alle punten perfect is. Vooral Engelse namen zijn de laatste jaren sterk in de mode. In principe is dat geen probleem, maar een Engelstalige bedrijfsnaam is vaak wel erg lastig bij het maken van reclame op radio en (in mindere mate) op TV. Op sommige fronten zal je water bij de wijn moeten doen bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam. Maar met deze 7 tips zal je in elk geval eindigen met een degelijke naam, waarmee je zeker je doel kunt bereiken.

Klantcase: Tours & Tickets

Klantcase: Tours & Tickets
Ben je ooit als toerist naar Amsterdam geweest, dan ben je vast in aanraking gekomen met Tours & Tickets. Deze touroperator is gespecialiseerd in het geven van rondleidingen, verkopen van tickets voor attracties en bezienswaardigheden en heeft diverse toeristische routes uitgestippeld door Amsterdam. Jaarlijks zijn er veel toeristen die gebruik maken van de rondleidingen en de georganiseerde mogelijkheden die Tours & Tickets biedt. De operator heeft echter een grote uitdaging: hoe kunnen de verschillende medewerkers herkenbaar voor de dag komen in Amsterdam?

Opvallen in de stad

De gidsen moeten natuurlijk opvallen in de stad. Tegelijkertijd is het allang niet meer ‘in’ om de gids felgekleurde kleding te laten dragen. De gids moet er stijlvol en betrouwbaar uitzien - wat een stuk minder goed werkt in een kanariegeel of knalgroen pak. Maar als de kleding op zich geen opvallende kleuren heeft, hoe is de medewerker dan herkenbaar? Uniq Print biedt hiervoor de oplossing: het dragen van opvallende naambadges. De naambadges kunnen zelf worden ontworpen, dus kunnen ze ook worden voorzien van vrolijke en opvallende kleuren. Bovendien kan er ook bedrukking worden gebruikt, zoals het bedrijfslogo en eventueel de naam en functie van de medewerker. Zo is hij of zij in één oogopslag herkenbaar als medewerker van Tours & Tickets.

Experimenteren en perfectioneren

De naambadges bleken een groot succes te zijn in Amsterdam. De operators en gidsen konden keurig en stijlvol gekleed gaan en toch opvallen dankzij de naambadges. Hier ging wel wat experimenteren aan vooraf. De badge werd langzaam geperfectioneerd tot het ultieme ontwerp als visitekaartje van het bedrijf. Welke kleuren en vormen het beste werkten werd live in de stad getest. Dit zou met bedrukte naambadges behoorlijk duur zijn, maar omdat Tours & Tickets koos voor herbruikbare naambadges viel dat nogal mee. De badges konden eenvoudig worden aangepast en opnieuw worden gebruikt, dus kon op die manier grootschalig geëxperimenteerd en verbeterd worden zonder extra kosten. Het dragen van de naambadges had al snel het gewenste effect. Niet alleen waren de medewerkers beter herkenbaar voor de groep toeristen die begeleid werd, maar ook werkte het prima als nieuwe klantenwerving. Toeristen spraken de medewerkers met naambadges sneller aan en konden op die manier ook beter geholpen worden. Het dragen van naambadges bleek voor Tours & Tickets een voordelige oplossing om de bekendheid van het bedrijf te promoten in Amsterdam.