Seizoenswerk en vakantiekrachten: zorg voor herkenbaarheid!

Seizoenswerk en vakantiekrachten: zorg voor herkenbaarheid!

De zomer komt er weer aan en daarmee ook de start van het seizoenswerk. Langs de kust trekken hotels en winkels extra personeel aan, promotie teams bevolken elke binnenstad nu het daar drukker wordt en recreatieve bedrijven staan wekenlang volgeboekt. De vakantiekrachten duiken in horden op: jonge studenten, seizoenswerkers, scholieren… Het is soms erg lastig om het overzicht te houden. Hoe hou je als manager of als bedrijfseigenaar al die seizoenswerkers uit elkaar? En hoe zorg je dat ze allemaal herkenbaar zijn als jouw werknemers?

De herkenbaarheid bevorderen

De meest standaard manier om de herkenbaarheid van werknemers te bevorderen richting klanten of gasten, is door hen werkkleding te laten dragen. Dit wordt in vrijwel alle grote bedrijven al toegepast, met name in de horeca en de retail. Dit is echter lang niet altijd voldoende. Daar zijn twee redenen voor:

  • Er kan door klanten en gasten geen onderscheid gemaakt worden in de functie van de werknemers, dus is de kans groot dat de verkeerde persoon wordt aangesproken
  • Voor de managers worden seizoenswerkers nog veel moeilijker uit elkaar te houden als ze allemaal dezelfde kleding dragen

De herkenbaarheid moet dus zowel richting klanten en gasten als richting de managers nog worden verbeterd. En dat gebeurt door middel van naambadges.

Naambadges als herkenningspunt

Een naambadge is standaard zo’n 76 mm breed en 26 mm hoog. Je zou denken dat daar maar weinig op past, maar daar vergis je je in. Er is ruimte genoeg om duidelijk de naam en de functie van de medewerker te vermelden, naast een bedrijfslogo. Dit maakt de werknemers in één oogopslag herkenbaar, voor zowel managers als klanten en gasten. Dat is erg praktisch, want je slaat twee vliegen in één klap: de klanten en gasten voelen zich meer op hun gemak en de manager kan beter in de gaten houden wie welk werk doet. Het evalueren van werknemers wordt op die manier een stuk eenvoudiger.

Goedkope naambadges

Er zijn goedkopere en duurdere naambadges. Hoewel de goedkoopste naambadges de voordeligste lijken te zijn, valt dit in de praktijk nogal tegen. Seizoenswerkers wisselen namelijk elk jaar. Dat betekent automatisch dat je elk jaar een flinke hoeveelheid naambadges moet bestellen. De goedkoopste naambadges zijn niet opnieuw te gebruiken: ze worden aan het eind van het seizoen weggegooid. Je kunt dus beter kiezen voor de -iets duurdere- herbruikbare naambadge. Al binnen twee jaar heb je de extra kosten ruimschoots terugverdiend! De naambadges kunnen gemakkelijk worden aangepast als iemands functie veranderd of als de badge voor iemand anders bestemd is.

De bevestiging van de naambadge

De naambadge kan op de kleding worden bevestigd door middel van een magneet, een speld of een clip. De speld is de laatste jaren steeds minder populair, want de werkkleding raakt hierdoor beschadigd. Dit levert uiteindelijk een hogere kostenpost op, want gaatjes in de kleding zijn ook niet erg netjes. De meestgebruikte naambadges worden bevestigd met een magneet. De magneet is sterk genoeg om de naambadge netjes op zijn plek te houden, ook tijdens het werk. Zo kan een werknemer de badge gemakkelijk wisselen van kleding, zonder dat de kleding vol met gaatjes komt te zitten. Wel zo prettig voor het bedrijf, want dit scheelt aanzienlijk in de kledingkosten!

Seizoenswerkers moeten goed herkenbaar zijn. Niet alleen omdat dit handiger is voor klanten of gasten, maar ook voor de managers. Het wordt een onwerkbare situatie als de manager niet meer in staat is om de tientallen seizoenswerkers uit elkaar te houden. En omdat de bezetting jaarlijks veranderd, is het ook niet realistisch om dit van de managers te verlangen. Goede herkenbaarheid is dan een absolute must. Met naambadges wordt op een goedkope en duurzame manier in deze behoefte voorzien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *