Offline vs online: onderscheid door persoonlijkheid

Offline online

Offline vs online: onderscheid door persoonlijkheid

Online handelen is de toekomst. Vrijwel alles gaat tegenwoordig online: het vinden van adviseurs, het kopen van spullen en zelfs boodschappen, het promoten van bedrijven enzovoorts. Daardoor lijkt het soms alsof bedrijven en winkels vooral online bestaan en het offline gedeelte net zo goed kan verdwijnen. Er is echter sinds enkele jaren een trendverandering te zien: klanten gaan vaker op zoek naar fysieke bedrijven of winkels om te zoeken wat ze nodig hebben. Verwacht je dat dit vooral oude mensen zijn die niks snappen van het internet? Dan heb je het mis: het zijn vooral jongeren die dit doen!

De voordelen van offline zaken doen

Waarom zouden die jongeren op zoek gaan naar offline mogelijkheden om hun spullen of diensten te kopen? Dit heeft vooral te maken met de ‘ondoorzichtigheid’ van internet. Je wordt gemakkelijk opgelicht en spullen zijn lang niet altijd wat ze op de foto’s lijken. Ongeacht hoe voordelig de spullen via grote sites als Ebay ook lijken te zijn, veel te vaak blijkt achteraf dat de spullen toch niet waren wat ze leken. Dit blijkt ook voor te komen in de dienstverlening: vaak zijn beloftes mooier dan de daadwerkelijke uitwerken. De oplossing is om naar de fysieke winkel of het fysieke bedrijf te gaan om alles te regelen. Bij spullen zie je duidelijk wat je koopt en bij diensten krijg je meteen een algehele indruk van het bedrijf. Zodoende is er minder kans op oplichting en weet je wat je krijgt: wel zo prettig!

De persoonlijke benadering

Het is de persoonlijke benadering die de belangrijkste factor blijkt te zijn die mensen trekt naar offline zakendoen. Het is namelijk wel leuk dat je van alles op internet kunt vinden, maar gewoon ‘echt’ advies van echte fysieke mensen is een stuk betrouwbaarder en prettiger. Je kunt willekeurig al je vragen stellen, wat online meestal niet lukt. Dat betekent automatisch dat bedrijven (en met name winkels) tot taak hebben hun personeel zoveel mogelijk feitelijke informatie over producten te verstrekken. Het personeel is veranderd van simpel hulpje naar een soort wandelende catalogus die persoonlijk alles kan uitleggen over de producten.

Naambadges als uithangbord

Uit onderzoek blijkt dat jongeren de behoefte hebben om te weten met wie ze spreken. Vroeger stelden mensen zich voor met alleen hun achternaam, tegenwoordig is de voornaam belangrijker. Jongeren vinden het fijn iemands voornaam te weten. Zo is het gemakkelijker om een informele sfeer te bereiken en voelen ze zich vrijer om vragen te stellen. Naambadges zijn een ideale oplossing om dit doel te bereiken en vormen een belangrijke eerste stap in het verkoopproces. De klanten kunnen meteen zien hoe de medewerker heet en welke functie hij heeft. Dit vergemakkelijkt het contact, waardoor ook de laatste drempel genomen kan worden. Daarmee wint fysiek klantencontact het altijd van online zakendoen: als de persoonlijke connectie kan worden bereikt win je vaste klanten die speciaal naar jou komen omdat juist het offline handelen zo prettig is.

Offline heeft verscheidene voordelen ten opzichte van online. Uiteraard heb je wel het nadeel dat er meer kosten gemoeid zijn met het opstarten van een fysiek bedrijf in de vorm van een winkelpand of kantoor. De meeste klanten blijken het echter helemaal niet erg te vinden om iets meer te betalen voor degelijk advies en goede producten. Offline handelen biedt dus allerlei mogelijkheden die je online niet hebt. Bij een online shop is het haast onmogelijk om een vaste, stabiele klantenkring op te bouwen. Dat is wel goed haalbaar als je een fysieke winkel hebt, waar een bepaalde clientèle op af komt. Supermarkten, hobbywinkels, klusbedrijven, kantoren: zelfs als ze een goede online service waarborgen, hebben ze nog steeds een offline vestiging nodig om het klantcontact echt te optimaliseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *